Peter Overmeijer
  • Home
  • Over mij
  • Onderwijs
  • Kinderen
  • Jong Volwassen
  • Volwassenen
  • Werkwijze
  • Sessies online
  • Bedrijven
  • Contact
  • Tarieven
  • Blog
  • Privacy Statement

Onderwijs

De werkdruk van leerkrachten is de afgelopen jaren enorm toegenomen. De meest voor komende oorzaken daarvoor zijn: gevolgen van passend onderwijs, meer kinderen met (gedrag) problemen en extra zorgbehoefte, hoge eisen van onderwijs en ouders en de druk om te presteren. Hierdoor wordt het voor de leerkracht steeds lastiger om alle kinderen individueel te begeleiden en optimaal te ondersteunen. Doordat het beleid van speciaal onderwijs enkele jaren geleden is aan gescherpt komen deze kinderen waarbij de reden dat zij extra of aangepaste zorg nodig hadden niet is weg genomen nu in het reguliere onderwijs terecht. Helaas is er vaak geen tijd of gelegenheid voor een leerkracht om zich op deze extra hulpvraag af te stemmen of te scholen. Onder andere oorzaken zoals hierboven omschreven hebben als gevolg dat leerkrachten allerlei klachten krijgen waardoor zeer veel leerkrachten tijdelijk of  zelfs langere tijd uitvallen.  

Wat kan ik zo een situatie voor uw school betekenen:
1. Groepssessies in de klas
2. Individuele sessies 
3. Ondersteuning bij conflictsituatie.
4. Ondersteuning en of coaching voor uw leerkrachten

Groepssessies:
Tijdens een groepssessie bijvoorbeeld in een klas met leerlingen en een leerkracht neem ik in de klas plaats en observeer wat er tijdens de les gebeurd, zo snel als er iets gebeurd treed ik    in de regel heel kort met de leerkracht in  contact om te vragen of hij of zij dit ook waarneemt en of ik of de leerkracht met deze situatie aan de gang ga. Wat da inhoud dat ik mij afstem op hetgeen wat zich qua energie op dat moment laat zien. Naast de leerlingen observeer ik ook de leerkracht wanneer er iets gebeurd en kan hem of haar dan heel kort en doelgericht tips geven waar tot nu toe de situatie direct door veranderde en er veel meer rust in de klas ontstond.  
     
Individuele sessies:
In een gesprek kijk ik samen met de leerkracht of leerling naar de blokkerende factoren welke     in het onderbewustzijn er voor zorgen dat er stress en beperkingen optreden, dit kan als             aanvulling op de begeleiding van een intern begeleider.      
    
Ondersteuning bij conflictsituatie:
Naast het traject van een internbegeleider kan ik meekijken naar de onderhuidse                         problematiek van de situatie en achterhalen of de oorzaak bij een leerling of leerkracht            ligt waardoor ik leerlingen,  leerkrachten, internbegeleider en ouders
handvatten kan geven hoe met de nieuwe situatie om te gaan.  


Ondersteuning en of coaching voor uw leerkrachten:
Door te luisteren naar het verhaal van de leerkracht zoals deze bewust maar ook zeker onbewust ervaren word ontstaat er vaak ruimte en rust in de persoonlijke beleving van een leerkracht waardoor er meer overzicht en inzicht komt over hoe bijvoorbeeld efficiënter met     tijd om te gaan waardoor de beleving van werkdruk vaak al enorm afneemt, ik heb al    meerdere malen de feedback mogen krijgen dat zij hun werk weer leuk gingen vinden wat    weer als gevolg had dat het ziekte verzuim beduidend terug liep.   

     
___________________________________________________________________________ 

Ervaring van een klas groep 7 gedurende 3 weken:

​De eerste week na de vakantie zit er al weer op, naast het gevoel dat de energie in de klas       veel zachter is zijn de resultaten bij de kinderen nog steeds verbazend en met name wel bij de jongen die voorheen de meeste aandacht eiste.  Hij is nu een van de eerste die smorgens voor de bel in de boeken duikt en wat ook erg opvalt is het groepje waar hij normaal mee optrekt, waren zij eerst heel duidelijk aanwezig zowel tijdens de les en de pauzes liggen zij nu relax in het gras en vallen zij amper nog op.

Week 2:
de positieve gevolgen van energie werk in deze situatie in een klas kent zijn weerga niet. Doordat er meer rust en vooral gevoel van acceptatie is, durven de kinderen het nu aan om nog een keer om uitleg te vragen wanneer zij iets niet snappen. Dit resulteerde erin dat de stof nu wel begrepen werd, Dit uit zich uiteraard weer in de cijfers waar zowel de leerlingen als leerkrachten als de school zelf die aan het einde van het schooljaar op de resultaten beoordeeld wordt profijt van heeft.

​Week 3 : 
En het werkt dus nog steeds door. Pas bij een van de leerlingen thuis geweest voor een ander lid van het gezin, kwam het verhaal toch weer op de klas waar ik heb mogen werken. Zonder er zelf iets over te zeggen werd mij verteld dat de grootste stoorzender die normaal bijna ieder dag wel even ter sprake kwam nu eigenlijk nooit meer genoemd werd. De leerkracht wist zelfs over deze jongen te melden dat hij werkelijk als een speer gaat. Wat de rust in de klas ook nog eens ten goede komt. Leerkracht blij leerlingen en ouders blij! wordt vervolgt dus ik ook blij!


Ervaring van de leerkracht gedurende deze periode:
Door de onrust in de klas kwam ik nauwelijks tot lesgeven toe, na het energiewerk van Peter heb ik mij verbaast over de uitwerking bij de kinderen die zich veel fijner en vrijer voelen plus dat de leerlingen in veel meer rust aan het werk zijn. Dit heeft weer tot gevolg dat ik als leraar aan het einde van de dag in plaats van vermoeid te zijn energie over had en onlangs een uitje met de klas had waarbij ik voor het eerst niet de behoefte voelde om overal constant bovenop te moeten zitten. 

Ervaringen individuele sessies:

Hoi Peter
Ik zag dat je op je site had staan dat je ook per telefoon begeleid wanneer er iets op school niet goed gaat. Dit wil ik graag nog even onderstrepen. Doordat ik onder andere ADHD heb is het vaak druk in mijn hoofd. Ik vond het erg lastig om in de klas tussen meerdere kinderen te zijn   en ook nog eens naar de leraren te luisteren. Door de drukte in de klas kon ik soms  ineens extreem boos worden. Nadat jij mij bij bent gaan staan kon ik van een andere school waar ik eerst op zat, waar men er van uit ging dat kinderen door hun geestelijke of fysieke beperkingen niet op een reguliere school mee kunnen komen af. Door dat jij mij in het begin in sommige lessen in de klas heb begeleid kon ik naar een gewone school. Wanneer je er niet was als ik boos werd mocht ik even de klas uit en wanneer ik dan met jou kon bellen werd ik heel snel weer rustig en kon ik weer terug de klas in. Hiervoor had zo een woede uitbarsting zo een impact op mij dat ik naar huis moest en de hele dag verder niks meer kon. Inmiddels ben ik met die opleiding klaar en ben ik nu zelfs voor specifieke beroep wat ik graag wil door aan het leren.
Dankjewel Man!
____________________________________________________________________________
  
Hoi Peter

Nadat ik door jou behandeld ben was ik ineens veel rustiger in mijn hoofd. Hierdoor kon ik wat
ik op school leerde ineens wel begrijpen, dit had weer als gevolg dat ik mijn opleiding af kon maken en in plaats van een makkelijke baan die men voor mij als hoogst haalbare zag kon ik nu ineens door studeren. Ik had voor alle eerlijkheid wel op mijn aanmelding vermeld dat ik ADHD had, toen ik al een tijdje op deze school zat sprak mijn mentrix mij erop aan dat zij dit had gezien maar op school niks van had gemerkt en hier erg verbaast over was, Ik heb haar toen verteld dat Peter Overmeijer mij hiervoor heeft behandeld en dit vond zij erg mooi! 

Voor mijn hele verhaal lees ook jong volwassenen. Gr Melvin :-)