Onderwijs
De werkdruk van leerkrachten is de afgelopen jaren enorm toegenomen. De meest voor komende oorzaken daarvoor zijn: gevolgen van passend onderwijs, meer kinderen met (gedrag) problemen en extra zorgbehoefte, hoge eisen van onderwijs en ouders en de druk om te presteren. Hierdoor wordt het voor de leerkracht steeds lastiger om alle kinderen individueel te begeleiden en optimaal te ondersteunen. Doordat het beleid van speciaal onderwijs enkele jaren geleden is aan gescherpt komen deze kinderen waarbij de reden dat zij extra of aangepaste zorg nodig hadden niet is weg genomen nu in het reguliere onderwijs terecht. Helaas is er vaak geen tijd of gelegenheid of kennis bij een leerkracht om zich op deze extra hulpvraag af te stemmen of te scholen. Onder andere oorzaken zoals hierboven omschreven hebben als gevolg dat leerkrachten allerlei klachten krijgen waardoor zeer veel leerkrachten tijdelijk of zelfs langere tijd uitvallen.
Wat ik in zo een situatie voor een school heb mogen betekenen:
1. Groepssessies in de klas
2. Individuele sessies
3. Ondersteuning bij conflictsituatie.
4. Ondersteuning en of coaching voor uw leerkrachten
Groepssessies:
Tijdens een groepssessie bijvoorbeeld in een klas met leerlingen en een leerkracht nam ik in de klas plaats en observeerde ik wat er tijdens de les gebeurde, zo snel als er iets gebeurde trad ik in de regel heel kort met de leerkracht in contact om te vragen of hij of zij dit ook waarnam en of ik of de leerkracht met deze situatie aan de gang wilde mocht gaan. Wat inhield dat ik mij afstemde op hetgeen wat zich qua energie op dat moment liet zien. Naast de leerlingen observeerde ik ook de leerkracht wanneer er iets gebeurde en kon hem of haar dan heel kort en doelgericht tips geven waar tot nu toe de situatie direct door veranderde en er veel meer rust in de klas ontstond.
Individuele sessies:
In een gesprek keek ik samen met de leerkracht of leerling naar de blokkerende factoren welke in het onderbewustzijn er voor zorgden dat er stress en beperkingen optraden, dit deed ik als aanvulling op de begeleiding van een intern begeleider.
Ondersteuning bij conflictsituatie:
Naast het traject van een internbegeleider keek ik ook mee naar de onderhuidse problematiek van de situatie en achterhaalde of de oorzaak bij een leerling of leerkracht lag waardoor ik leerlingen, leerkrachten, internbegeleider en ouders handvatten kon geven
hoe met de nieuwe situatie om te gaan.
Ondersteuning en of coaching voor de leerkrachten:
Door te luisteren naar het verhaal van de leerkracht zoals deze bewust maar ook zeker onbewust ervaren word ontstond er vaak ruimte en rust in de persoonlijke beleving van een leerkracht waardoor er meer overzicht en inzicht kwam over hoe bijvoorbeeld efficiënter met tijd om te gaan waardoor de beleving van werkdruk vaak al enorm afnam, ik heb al meerdere malen de feedback mogen krijgen dat zij hun werk weer leuk gingen vinden wat weer als gevolg had dat het ziekte verzuim beduidend terug liep.
__________________________________________________________________________
Op een bepaald moment werd ik benaderd door de moeder van toen nog een meisje die op school erg veel last ondervond wat eigenlijk niet echt te verklaren was, na enig navraag bleek dat het merendeel van deze kinderen zondag middag klachten vertoonden zoals hoofdpijn /buikpijn niet kunnen en of willen slapen om de volgende dag maar niet naar school te hoeven. Ik was al meerdere keren bij haar thuis geweest voor individuele sessies maar nu vond haar moeder het genoeg en vond dat het probleem bij de bron aangepakt moest worden en had een afsprak met de leerkracht gemaakt, dit heb ik als een zeer mooie ervaring ervaren, deze leerkracht en de directeur van de school stond er voor open om te kijken wat er nu precies speelde en wat we / ik er aan mocht doen.
Ervaring van deze klas groep 7 gedurende 3 weken:
De eerste dag dat ik in deze klas mocht zijn verliep uiteraard zoals te verwachten.
De kinderen waren in eerste instantie onzeker waarom er nu ineens een vreemde man in de klas zat, de leraar had dit naar mijn idee perfect aangevoeld en gaf aan dat ik er was om te kijken wat we eraan konden doen om de sfeer in de klas beter te maken, op dat moment was er onderling veel gaande, kinderen hadden zoals in vele scholen onenigheid en ook hier waren kinderen die andere kinderen uitdaagden terwijl de leraar het niet zag, doordat ik niks anders als doel en taak had om juist dit soort zaken te onderscheppen kon ik ingrijpen wat inhield dat ik de leraar aansprak en vroeg of hij hier iets van mee had gekregen wat best vaak niet het geval is wanneer je dertig kinderen tegelijk moet begeleiden en vroeg of ik hier iets mee mocht.
Zo herinner ik mij iets wat mij enorm aangreep, op een gegeven moment slaat een meisje een jongen met een lege plasticfles achter op zijn hoofd, hij geeft aan dat hij dat niet prettig vind.
Helaas had dit meisje daar geen oren naar en ging door, voor de tweede keer draaide deze jongen zich om en vroeg nu op een wat krachtiger toon of zij hier mee op wilde houden/.
Dit deed zij niet en bij de derde keer pakte hij de fles af en smeet deze weg. na dit met de leraar te hebben besproken mocht ik hierover met hem in gesprek gaan. Ik vroeg deze jongen of ik hem even in de gang mocht spreken? Hij reageerde geïrriteerd met ja natuurlijk word ik er weer op aangesproken! Gelukkig ging hij wel mee de gang op en ik begon met een compliment.
Zijn reactie was voor mij best beangstigend... Ik zei hem dat ik ontzag had voor zijn manier van optreden waarop hij mij met verontwaardigde ogen aankeek en vroeg of ik serieus was?
Afijn hij ging zich zelfs verontschuldigen met misschien had ik niet die fles af moeten pakken en weggooien? Ik keek hem aan en antwoorde, misschien had zij jou niet drie keer op je hoofd moeten slaan? Hij was de rest van de morgen van slag en wat er toen gebeurde viel velen op
hij was zo in zichzelf gekeerd dat wanneer kinderen in de pauze de bal naar hem speelde hij dit niet eens meekreeg en schrok zelfs wanneer de bal tegen hem aankwam. Hij bleek helaas door meer kinderen gepest te worden maar dit was na die dag wel over. Hij pikte dit niet langer maar ook dit handelde hij vanuit innerlijke kracht op wat geweldig was om te zien!
De eerste week na de vakantie zat er al weer op, naast het gevoel dat de energie in de klas veel zachter was, waren de resultaten bij de kinderen nog steeds verbazend en met name wel bij deze jongen als de jongen die voorheen de meeste aandacht eiste. Hij was op dat moment een van de eerste die smorgens voor de bel in de boeken dook en wat ook erg opviel was het groepje waar hij normaal mee optrok, waren zij eerst heel duidelijk aanwezig zowel tijdens de les en de pauzes lagen zij nu ineens relax in het gras en vielen zij amper nog op.
Week 2:
de positieve gevolgen van energie werk in deze situatie in een klas kon zijn weerga niet. Doordat er meer rust en vooral gevoel van acceptatie was, durfden de kinderen het nu aan om nog een keer om uitleg te vragen wanneer zij iets niet snapten. Dit resulteerde erin dat de stof nu wel begrepen werd, Dit uitte zich uiteraard weer in de cijfers waar zowel de leerlingen als leerkrachten als de school zelf die aan het einde van het schooljaar op de resultaten beoordeeld werd profijt van had.
Week 3 :
Dit werkte door. op een gegeven moment werd ik uitgenodigd bij een van de leerlingen thuis voor een ander lid van het gezin, tijdens dit gesprek kwam het verhaal toch weer op de klas waar ik heb mogen werken. Zonder er zelf iets over te zeggen werd mij verteld dat de grootste stoorzender die normaal bijna ieder dag wel even ter sprake kwam nu eigenlijk nooit meer genoemd werd. De leerkracht wist zelfs over deze jongen te melden dat hij werkelijk als een speer ging. Wat de rust in de klas ook nog eens ten goede kwam. Leerkracht blij leerlingen en ouders blij! is helaas doordat iemand die een cursus kinderen begeleiden had gedaan en mij hierdoor als bedreiging zag en mij bij de directeur had zwart gemaakt niet meer vervolgt wat zowel door leerlingen ouders en andere leerkrachten betreurenswaardig werd ervaren.
Wat ik hiervan heb mogen leren was dat ook deze kinderen al op deze leeftijd al veel hadden ervaren en door er niet over te kunnen praten of te verwerken toch hun uiterste best deden om in het systeem mee te draaien.
Ervaring van de leerkracht gedurende deze periode:
Door de onrust in de klas kwam ik nauwelijks tot lesgeven toe, na het energiewerk van Peter heb ik mij verbaast over de uitwerking bij de kinderen die zich veel fijner en vrijer voelden plus dat de leerlingen in veel meer rust aan het werk kwamen. Dit had weer tot gevolg dat ik als leraar aan het einde van de dag in plaats van vermoeid te zijn energie over had en zelfs een uitje met de klas had waarbij ik voor het eerst niet de behoefte voelde om overal constant bovenop te moeten zitten.
Ervaringen individuele sessies:
Hoi Peter
Ik zag dat je op je site had staan dat je ook per telefoon begeleid wanneer er iets op school niet goed gaat. Dit wil ik graag nog even onderstrepen. Doordat ik onder andere ADHD heb is het vaak druk in mijn hoofd. Ik vond het erg lastig om in de klas tussen meerdere kinderen te zijn en ook nog eens naar de leraren te luisteren. Door de drukte in de klas kon ik soms ineens extreem boos worden. Nadat jij mij bij bent gaan staan kon ik van een andere school waar ik eerst op zat, waar men er van uit ging dat kinderen door hun geestelijke of fysieke beperkingen niet op een reguliere school mee konden komen af. Door dat jij mij in het begin in sommige lessen in de klas heb begeleid kon ik naar een gewone school. Wanneer je er niet was als ik boos werd mocht ik even de klas uit en wanneer ik dan met jou kon bellen werd ik heel snel weer rustig en kon ik weer terug de klas in. Hiervoor had zo een woede uitbarsting zo een impact op mij dat ik naar huis moest en de hele dag verder niks meer kon. Inmiddels ben ik met die opleiding klaar en ben ik nu zelfs voor specifieke beroep wat ik graag wil door aan het leren.
Dankjewel Man!
____________________________________________________________________________
Hoi Peter
Nadat ik door jou behandeld ben was ik ineens veel rustiger in mijn hoofd. Hierdoor kon ik wat
ik op school leerde ineens wel begrijpen, dit had weer als gevolg dat ik mijn opleiding af kon maken en in plaats van een makkelijke baan die men voor mij als hoogst haalbare zag kon ik nu ineens door studeren. Ik had voor alle eerlijkheid wel op mijn aanmelding vermeld dat ik ADHD had, toen ik al een tijdje op deze school zat sprak mijn mentrix mij erop aan dat zij dit had gezien maar op school niks van had gemerkt en hier erg verbaast over was, Ik heb haar toen verteld dat Peter Overmeijer mij hiervoor heeft behandeld en dit vond zij erg mooi!
Voor mijn hele verhaal lees ook jong volwassenen. Gr Melvin :-)
Wat ik in zo een situatie voor een school heb mogen betekenen:
1. Groepssessies in de klas
2. Individuele sessies
3. Ondersteuning bij conflictsituatie.
4. Ondersteuning en of coaching voor uw leerkrachten
Groepssessies:
Tijdens een groepssessie bijvoorbeeld in een klas met leerlingen en een leerkracht nam ik in de klas plaats en observeerde ik wat er tijdens de les gebeurde, zo snel als er iets gebeurde trad ik in de regel heel kort met de leerkracht in contact om te vragen of hij of zij dit ook waarnam en of ik of de leerkracht met deze situatie aan de gang wilde mocht gaan. Wat inhield dat ik mij afstemde op hetgeen wat zich qua energie op dat moment liet zien. Naast de leerlingen observeerde ik ook de leerkracht wanneer er iets gebeurde en kon hem of haar dan heel kort en doelgericht tips geven waar tot nu toe de situatie direct door veranderde en er veel meer rust in de klas ontstond.
Individuele sessies:
In een gesprek keek ik samen met de leerkracht of leerling naar de blokkerende factoren welke in het onderbewustzijn er voor zorgden dat er stress en beperkingen optraden, dit deed ik als aanvulling op de begeleiding van een intern begeleider.
Ondersteuning bij conflictsituatie:
Naast het traject van een internbegeleider keek ik ook mee naar de onderhuidse problematiek van de situatie en achterhaalde of de oorzaak bij een leerling of leerkracht lag waardoor ik leerlingen, leerkrachten, internbegeleider en ouders handvatten kon geven
hoe met de nieuwe situatie om te gaan.
Ondersteuning en of coaching voor de leerkrachten:
Door te luisteren naar het verhaal van de leerkracht zoals deze bewust maar ook zeker onbewust ervaren word ontstond er vaak ruimte en rust in de persoonlijke beleving van een leerkracht waardoor er meer overzicht en inzicht kwam over hoe bijvoorbeeld efficiënter met tijd om te gaan waardoor de beleving van werkdruk vaak al enorm afnam, ik heb al meerdere malen de feedback mogen krijgen dat zij hun werk weer leuk gingen vinden wat weer als gevolg had dat het ziekte verzuim beduidend terug liep.
__________________________________________________________________________
Op een bepaald moment werd ik benaderd door de moeder van toen nog een meisje die op school erg veel last ondervond wat eigenlijk niet echt te verklaren was, na enig navraag bleek dat het merendeel van deze kinderen zondag middag klachten vertoonden zoals hoofdpijn /buikpijn niet kunnen en of willen slapen om de volgende dag maar niet naar school te hoeven. Ik was al meerdere keren bij haar thuis geweest voor individuele sessies maar nu vond haar moeder het genoeg en vond dat het probleem bij de bron aangepakt moest worden en had een afsprak met de leerkracht gemaakt, dit heb ik als een zeer mooie ervaring ervaren, deze leerkracht en de directeur van de school stond er voor open om te kijken wat er nu precies speelde en wat we / ik er aan mocht doen.
Ervaring van deze klas groep 7 gedurende 3 weken:
De eerste dag dat ik in deze klas mocht zijn verliep uiteraard zoals te verwachten.
De kinderen waren in eerste instantie onzeker waarom er nu ineens een vreemde man in de klas zat, de leraar had dit naar mijn idee perfect aangevoeld en gaf aan dat ik er was om te kijken wat we eraan konden doen om de sfeer in de klas beter te maken, op dat moment was er onderling veel gaande, kinderen hadden zoals in vele scholen onenigheid en ook hier waren kinderen die andere kinderen uitdaagden terwijl de leraar het niet zag, doordat ik niks anders als doel en taak had om juist dit soort zaken te onderscheppen kon ik ingrijpen wat inhield dat ik de leraar aansprak en vroeg of hij hier iets van mee had gekregen wat best vaak niet het geval is wanneer je dertig kinderen tegelijk moet begeleiden en vroeg of ik hier iets mee mocht.
Zo herinner ik mij iets wat mij enorm aangreep, op een gegeven moment slaat een meisje een jongen met een lege plasticfles achter op zijn hoofd, hij geeft aan dat hij dat niet prettig vind.
Helaas had dit meisje daar geen oren naar en ging door, voor de tweede keer draaide deze jongen zich om en vroeg nu op een wat krachtiger toon of zij hier mee op wilde houden/.
Dit deed zij niet en bij de derde keer pakte hij de fles af en smeet deze weg. na dit met de leraar te hebben besproken mocht ik hierover met hem in gesprek gaan. Ik vroeg deze jongen of ik hem even in de gang mocht spreken? Hij reageerde geïrriteerd met ja natuurlijk word ik er weer op aangesproken! Gelukkig ging hij wel mee de gang op en ik begon met een compliment.
Zijn reactie was voor mij best beangstigend... Ik zei hem dat ik ontzag had voor zijn manier van optreden waarop hij mij met verontwaardigde ogen aankeek en vroeg of ik serieus was?
Afijn hij ging zich zelfs verontschuldigen met misschien had ik niet die fles af moeten pakken en weggooien? Ik keek hem aan en antwoorde, misschien had zij jou niet drie keer op je hoofd moeten slaan? Hij was de rest van de morgen van slag en wat er toen gebeurde viel velen op
hij was zo in zichzelf gekeerd dat wanneer kinderen in de pauze de bal naar hem speelde hij dit niet eens meekreeg en schrok zelfs wanneer de bal tegen hem aankwam. Hij bleek helaas door meer kinderen gepest te worden maar dit was na die dag wel over. Hij pikte dit niet langer maar ook dit handelde hij vanuit innerlijke kracht op wat geweldig was om te zien!
De eerste week na de vakantie zat er al weer op, naast het gevoel dat de energie in de klas veel zachter was, waren de resultaten bij de kinderen nog steeds verbazend en met name wel bij deze jongen als de jongen die voorheen de meeste aandacht eiste. Hij was op dat moment een van de eerste die smorgens voor de bel in de boeken dook en wat ook erg opviel was het groepje waar hij normaal mee optrok, waren zij eerst heel duidelijk aanwezig zowel tijdens de les en de pauzes lagen zij nu ineens relax in het gras en vielen zij amper nog op.
Week 2:
de positieve gevolgen van energie werk in deze situatie in een klas kon zijn weerga niet. Doordat er meer rust en vooral gevoel van acceptatie was, durfden de kinderen het nu aan om nog een keer om uitleg te vragen wanneer zij iets niet snapten. Dit resulteerde erin dat de stof nu wel begrepen werd, Dit uitte zich uiteraard weer in de cijfers waar zowel de leerlingen als leerkrachten als de school zelf die aan het einde van het schooljaar op de resultaten beoordeeld werd profijt van had.
Week 3 :
Dit werkte door. op een gegeven moment werd ik uitgenodigd bij een van de leerlingen thuis voor een ander lid van het gezin, tijdens dit gesprek kwam het verhaal toch weer op de klas waar ik heb mogen werken. Zonder er zelf iets over te zeggen werd mij verteld dat de grootste stoorzender die normaal bijna ieder dag wel even ter sprake kwam nu eigenlijk nooit meer genoemd werd. De leerkracht wist zelfs over deze jongen te melden dat hij werkelijk als een speer ging. Wat de rust in de klas ook nog eens ten goede kwam. Leerkracht blij leerlingen en ouders blij! is helaas doordat iemand die een cursus kinderen begeleiden had gedaan en mij hierdoor als bedreiging zag en mij bij de directeur had zwart gemaakt niet meer vervolgt wat zowel door leerlingen ouders en andere leerkrachten betreurenswaardig werd ervaren.
Wat ik hiervan heb mogen leren was dat ook deze kinderen al op deze leeftijd al veel hadden ervaren en door er niet over te kunnen praten of te verwerken toch hun uiterste best deden om in het systeem mee te draaien.
Ervaring van de leerkracht gedurende deze periode:
Door de onrust in de klas kwam ik nauwelijks tot lesgeven toe, na het energiewerk van Peter heb ik mij verbaast over de uitwerking bij de kinderen die zich veel fijner en vrijer voelden plus dat de leerlingen in veel meer rust aan het werk kwamen. Dit had weer tot gevolg dat ik als leraar aan het einde van de dag in plaats van vermoeid te zijn energie over had en zelfs een uitje met de klas had waarbij ik voor het eerst niet de behoefte voelde om overal constant bovenop te moeten zitten.
Ervaringen individuele sessies:
Hoi Peter
Ik zag dat je op je site had staan dat je ook per telefoon begeleid wanneer er iets op school niet goed gaat. Dit wil ik graag nog even onderstrepen. Doordat ik onder andere ADHD heb is het vaak druk in mijn hoofd. Ik vond het erg lastig om in de klas tussen meerdere kinderen te zijn en ook nog eens naar de leraren te luisteren. Door de drukte in de klas kon ik soms ineens extreem boos worden. Nadat jij mij bij bent gaan staan kon ik van een andere school waar ik eerst op zat, waar men er van uit ging dat kinderen door hun geestelijke of fysieke beperkingen niet op een reguliere school mee konden komen af. Door dat jij mij in het begin in sommige lessen in de klas heb begeleid kon ik naar een gewone school. Wanneer je er niet was als ik boos werd mocht ik even de klas uit en wanneer ik dan met jou kon bellen werd ik heel snel weer rustig en kon ik weer terug de klas in. Hiervoor had zo een woede uitbarsting zo een impact op mij dat ik naar huis moest en de hele dag verder niks meer kon. Inmiddels ben ik met die opleiding klaar en ben ik nu zelfs voor specifieke beroep wat ik graag wil door aan het leren.
Dankjewel Man!
____________________________________________________________________________
Hoi Peter
Nadat ik door jou behandeld ben was ik ineens veel rustiger in mijn hoofd. Hierdoor kon ik wat
ik op school leerde ineens wel begrijpen, dit had weer als gevolg dat ik mijn opleiding af kon maken en in plaats van een makkelijke baan die men voor mij als hoogst haalbare zag kon ik nu ineens door studeren. Ik had voor alle eerlijkheid wel op mijn aanmelding vermeld dat ik ADHD had, toen ik al een tijdje op deze school zat sprak mijn mentrix mij erop aan dat zij dit had gezien maar op school niks van had gemerkt en hier erg verbaast over was, Ik heb haar toen verteld dat Peter Overmeijer mij hiervoor heeft behandeld en dit vond zij erg mooi!
Voor mijn hele verhaal lees ook jong volwassenen. Gr Melvin :-)